Touw Training


Golf na golf - functionele trainingropes

De work-out met een fitness touw is een heel bijzondere vorm van functionele training - het lange trainingsrope is gericht op uithoudingsvermogen, kracht en coördinatie. En doordat het bij ropes niet om starre trainingsapparaten gaat, is elke herhaling net even iets anders. Al heel snel kan zo een efficiënte training worden uitgevoerd en wel met veel plezier en elegantie.

Wat is nou precies een battle rope?

Bij battle ropes gaat het om een fitness touw dat vanwege de lengte en dikte een bepaald eigen gewicht meebrengt waardoor het een perfecte trainingstool is. Anders dan conventionele touwen hebben ropes een rubberen handvat, rafelen dus niet en zijn comfortabel vast te grijpen.

Wat wordt met een fitness rope getraind?

Het is de taak van de persoon die traint om het touw in beweging te brengen en te houden. Dat is in de praktijk helemaal niet zo eenvoudig als in theorie, want door de golvende beweging en de massale traagheid ontwikkelt het trainingstouw zijn eigen dynamiek. Stabiliteit kan alleen worden gecreëerd in een staande positie, waarvoor een stabiele squat nodig is. Om tegelijkertijd niet door het touw uit het lichaamscentrum te worden getrokken, moet de core zich bij elke oefening verzetten. Trainingstouwen trainen zowel de lichaamskracht, de armspieren, de kracht van het uithoudingsvermogen, de standvastigheid van de benen en het cardiovasculaire systeem.

De beste oefeningen voor het rope - deze oefeningen zijn de sleutel tot een succesvolle training

Het battle rope biedt ontelbare verschillende oefeningen, afhankelijk van het eigen lichaamsgewicht, het gewicht van het touw en natuurlijk de eigen wensen. Klassieke oefeningen, zoals alternating waves, waves, snake waves op de vloer of de power slam, horen in elke intensieve training met het touw. Want deze oefeningen illustreren perfect de sterke punten van het battle rope - al na een paar herhalingen en in heel korte tijd is een duidelijk zichtbaar resultaat waarneembaar. En zoals gewenst bij een functionele training, wordt het lichaam als een eenheid onder handen genomen, daar iedere krachtimpuls vanuit de tenen tot in de vingertoppen moet worden gecoördineerd.

Het juiste rope aanschaffen - het perfecte trainingstouw vinden

Bij de aanschaf van een rope zijn vooral het gewicht en de lengte van belang, waarbij het één natuurlijk afhankelijk is van de ander. Daarnaast zijn er diverse diktes, die eveneens het gewicht beïnvloeden. Hoe langer het zeil, des te zwaarder de training. Bovendien stelt de lengte ook eisen aan het oefenterrein en aan de persoon die traint, zodat de zwaaibeweging daadwerkelijk zuiver tot het anker gaat. In de regel zijn korte touwen (circa zes meter) eerder voor gebruik in een studio bestemd en langere touwen (12-15 meter) zijn ideaal voor buiten.

Wat heb ik nodig voor een rope training?

Additionele accessoires voor een work-out met een fitness rope is niet nodig, alleen een anker is nodig. Doel- of korfbalpalen op een speelplaats zijn geschikt als anker, maar ook een lantaarnpaal, mast of boom voldoet. Belangrijk is dat de ankerpost stabiel is. Daarnaast is een zo vlak mogelijk vloer (beton, hout of vinyl) optimaal, daar de slingerbeweging zo gelijkmatig mogelijk moeten worden opgenomen en afgegeven. Op een grasveld verzakt de slingerbeweging van oefeningen, zoals de power slam, en zo kan nooit een goed ritme worden gevonden.

Met een trainingstouw meer power

Kracht, snelheid en lichaamsspanning - battle ropes zijn de perfecte trainingstool voor functionele sessies, die veeleisend en dynamisch zijn. Voor intensieve power, flink zweten of uitputtende HIIT is er nauwelijks een betere trainingspartner dan een zwaar touw.

Aanmelden
Voer hier a.u.b. uw e-mailadres in.
Minimaal 6 of meer tekens invoeren
Aanmelden
Voer hier a.u.b. uw e-mailadres in.
Minimaal 6 of meer tekens invoeren